F.ck the F

Van follow the F naar f.ck the F

 

De F-vorm is namelijk slecht voor gebruikers en bedrijven. Althans dat zeggen onderzoekers van de Nielsen Norman Group afgelopen november 2017.

 

De F-vorm revisited. Nieuwe inzichten en duiding

 

Hoe lezen wij webpagina’s? 

De mens leest een onopgemaakte online tekst in de F-vorm. Dat toonde eyetrackingonderzoek van Jakob Nielsen in 2006 aan.

 

Halleluja, was dit de Holy Grail? Want alles wat je nog hoefde te doen was dus de belangrijkste info rondom die F situeren en klaar ben je. Verzekerd van succes, je lezer leest precies dat wat belangrijk is voor jou en hem.

 

Maar helaas zo makkelijk is het niet

We interpreteren de uitkomsten al jaren verkeerd. Excuse me?

 

Waar komt dit nou weer vandaan?

Vorig jaar publiceerde NN/g een artikel waarin ze resultaten van nieuw eyetrackingonderzoek, onder andere uitgevoerd voor mobiele en responsive websites, uiteen zetten en sommige misvattingen in relatie tot het F-patroon ophelderen.

 

Misvattingen? Ja, bijvoorbeeld:

  • Scannen gaat ook in andere vormen dan het F patroon
  • Scannen in de F-vorm is bad for business
  • Met goed ontwerp kan je F-vorm scannen voorkomen

 

De boodschap is in feite

De F-vorm is zeker niet de enige maar wel meest dominante vorm waarin we, ook met de komst van mobiele en responsive websites, een webpagina scannen. Vermijd de F-vorm. Want, zo stellen de onderzoekers, de F-vorm is slecht voor de gebruikers en het bedrijf. Help dus je lezer sneller te vinden wat hij zoekt. Dit doe je door duidelijke tekstopmaak en content onderverdeling. Dit resulteert bijvoorbeeld in een Cake-Layer scanning (tekst opgebouwd in laagjes) vorm.

 

Waarom scannen we voornamelijk in een F-vorm?

Kort gezegd lijkt dit plaats te vinden wanneer sprake is van een combinatie van drie factoren: er is weinig tot geen opmaak, de gebruiker wil een quick fix en is meestal niet zo gecommitteerd of geïnteresseerd als we zouden hopen.

 

Het gevolg is dat een lezer bij gebrek aan of volledig ontbreken van begeleiding op zoek gaat naar afsnijdingen, woorden en zinnen overslaat en zo informatie mist. Niet in zijn belang, maar al zeker niet in jouw belang.

 

Waarom wil de lezer zichzelf nou niet onderwijzen en slimmer maken met al jouw weloverwogen uitweidingen over dat waar jij zo veel van weet?

 

Hij wordt gedreven door de drang zo snel mogelijk taken af te ronden met een minimale inzet en dus zo snel mogelijk antwoorden te vinden. Een andere oorzaak is dat hij verveeld of vermoeid raakt. Dus als je hem niet helpt kiest ie de weg van de minste weerstand.

 

Wat nu?

 

8x tegengif voor ongewenste shortcuts van je lezers

 

Voorkom F-scannen. Behoed je gebruiker voor het bezweet afsnijden van de weg en belangrijke info over het hoofd te zien. Geef prioriteit en zet je tekst zo op zodat gebruikers direct zien wat jij wil dat ze zien.

 

    1. Zet essentiële punten in de eerste twee paragrafen
    2. Gebruik headings en subheadings
    3. Start de kop met de belangrijkste woorden
    4. Groepeer kleine hoeveelheden content in een kader of gebruik een andere achtergrond
    5. Maak belangrijke woorden en zinnen vetgedrukt
    6. Gebruik de afwijkende opmaak van links in je voordeel en zorg ervoor dat de links informatieve woorden bevatten.
    7. Gebruik opsommingen om een lijst of een proces te benadrukken
    8. Verwijder onnodige content

Conclusie

Uitkomst van dit onderzoek is misschien niet heel vernieuwend. Maar de misvattingen die verhelderd worden geven wel richting en onderbouwing in hoe je een website opzet en inricht. Ik raak her en der door het artikel van NN/g de draad kwijt van het belang de F te vermijden. Want als dit onze natuurlijke manier van lezen is dan lijkt me het ook een prima kapstok om je inhoud aan op te hangen.