Storytelling

VERTEL ME EEN VERHAAL EN IK ONTHOUD HET

STORYTELLING

Storytelling is een uitleg- en vertelwijze die ingewikkelde of moeilijk te vatten concepten verhalend behapbaar maakt. Bovendien zorgt het verhalende element voor een emotionele binding en loyaliteit van de luisteraar met het onderwerp.

In de marketing is storytelling een methode om met een persoonlijk verhaal een product of dienst een gezicht en een gevoel te geven zodat de consument of klant zich hieraan verbindt.

 

Het Storytelling Handboek (*https://www.storytellinghandboek.nl) definieert een verhaal als:

“Een weergave van gebeurtenissen die met elkaar in verband worden gebracht.” Een verhaal heeft volgens hen verder de volgende kenmerken:

  • Het staat op zichzelf en heeft een begin, midden en einde.
  • Het bevat narratieve elementen: een hoofdpersoon, een verhaallijn met daarin een ontwikkeling als gevolg van een worsteling, dilemma of conflict.
  • Het is authentiek: waar of waar-achtig.
  • Het is persoonlijk.
  • Het is prikkelend en roept emotie op en/of wordt met emotie verteld.”

 

“Een verhaal is dan in feite niets anders dan: content met een bepaalde vorm. Zonder die vorm verliezen ‘verhalen’ hun kracht.” Zeggen de auteurs.

 

Dat levert in de praktijk echt wel uitdagingen op. Die keuze om storytelling toe te passen in en voor jouw organisatie. Er is namelijk een aantal elementen essentieel om het verhaal tot leven brengen*.

– Door samenhang onthouden we verhalen makkelijker.

 Emotie zorgt voor verbinding met het verhaal.

– Dankzij die zogenaamde narratieve ingrediënten helpt een verhaal ons grip te krijgen op de wereld om ons heen.

 

Vooral het emotionele aspect is nogal eens een heet hangijzer tussen de afdeling communicatie en de rest van de organisatie. Want zomaar een echte worsteling of een heus bedrijfsmatig dilemma prijsgeven, daarmee sta je mogelijk publiekelijk in je hemd. Toch zijn juist dit de verhalen die voor het menselijke gezicht van een organisatie zorgen. Dit resulteert, mits echt en oprecht verteld, in meer verbinding met trouwere klanten tot gevolg.

 

“Juist in de manier waarop we als mens of organisatie met die worstelingen omgaan, laten we zien wie we echt zijn. Hoe we onze (kern)waarden echt leven.”

 

Een tegengeluid is er ook (http://www.communicatieonline.nl/opinie/er-was-eens-storytelling). Toch is mijn mening dat een goed, echt en doorleeft verhaal een prima middel kan zijn.

 

The medium is (not) the message…

DE VOORDELEN VAN EEN TEKSTSCHRIJVER

  • schrijft unieke teksten
  • als neutrale 3e persoon
  • doelgroepgericht geschreven
  • elimineert jargon en wolligheid
  • consistente schrijfwijze
  • eenduidige tone-of-voice
  • zoekwoorden in de tekst verwerkt
  • hogere ranking in zoekmachines
  • extra paar handen
  • leesbare tekst die multi inzetbaar is

Wat is jouw verhaal?

Ik wil tekst voor mijn

om

Ik heb al tekst

11 + 7 =