WEBTEKSTEN

Wat zijn SEO teksten?

SEO staat voor Search Engine Optimization. Oftewel de ranking, hoe ‘hoog’ kom je in de resultaten, van zoekmachines zoals Google.

Google zorgt voor veel bezoek (verkeer) aan je website. Hieruit haal je klanten en zodoende omzet.

Dus hoe hoger in Google naar aanleiding van een zoekactie, hoe groter de kans dat je opbrengst binnenhaalt. Dit is de investering waard om een zoekmachine geoptimaliseerde tekst te laten schrijven door een tekstschrijver.

Hoe kom je nou hoger in Google?

Door gebruik van de juiste, oftewel de door jouw doelgroep gebruikte zoekwoorden. En hoe kom je erachter welke zoekwoorden je doelgroep gebruikt en welke je dus moet gebruiken in je tekst? Door een zoekwoordenonderzoek. Dit bestaat in ieder geval uit twee stappen.

Stap 1: Ken je klant

Achterhaal hoe en met welke zoektermen jouw klant zoekt. Een brainstorm is een uitstekend middel om dit uit te vinden. Ga echt op de stoel van je klant zitten en geef deze groep een gezicht, desnoods een naam en duidelijke omschrijving. Stel jezelf de vraag, hoe begint <naam> met zoeken naar onze dienst, wat zoekt <naam> eigenlijk? Misschien moet je zelfs de behoefte definiëren en kom je uit in vragen die je klant heeft. Vragen om oplossingen voor bepaalde problemen die je doelgroep ervaart. Dat is allemaal bruikbaar. Maak een lijst van al deze woorden en woordgroepen.

Stap 2: Google kent jouw klant

Vervolgens voer je met behulp van Google Adwords een zoekwoordenonderzoek uit. Google Adwords biedt verdieping op je eerder uitgevoerde eigen zoekwoordenonderzoek. Je voert hier namelijk je zoektermen in en krijgt suggesties. Daarbij geeft Adwords precies aan hoe vaak de termen zijn gebruikt de afgelopen maand. Dit helpt je inschatten hoe effectief een zoekwoord is als je ‘organisch’ gevonden wil worden. Uiteraard kan je ook investeren in een Adwords campagne.

Zelf doen of uitbesteden?

Het zoekwoordenonderzoek kan je zelf doen, of door mij laten uitvoeren. Ik richt me vooral op het eerste deel van het onderzoek, en samen met jou bepaal ik tegen wie je het wil hebben. Wie is je doelgroep? Daarna stel ik een lijst op met zoekwoorden die jouw doelgroep gebruikt. Het 2e gedeelte van het onderzoek kan ik doen of kan ik voor je laten uitvoeren door de zoekmachine marketeer waar ik mee samenwerk die ons hiervoor van een analyse voorziet.

Hoe schrijf je SEO geoptimaliseerde teksten?

Het zoekwoordenonderzoek is afgerond. Je weet precies welke woorden je doelgroep gebruikt om de diensten of producten die je aanbiedt te vinden. Hoe schrijf je nou teksten waarin deze woorden terugkomen zonder dat het een opsomming wordt? Een tekstschrijver neemt dit voor je uit handen. Een tekstschrijver verstaat de kunst van het ‘verstoppen’ van de zoekwoorden en toch de tekst leesbaar te houden. Het gebruiken van unieke en zoekmachine geoptimaliseerde teksten heeft tot resultaat een hogere ranking en dus meer organisch verkeer naar je website.

Nog meer lezen over zoekmachine marketing? Lees mijn blog: Hoe zoek jij?

DE VOORDELEN VAN EEN TEKSTSCHRIJVER

  • schrijft unieke teksten
  • als neutrale 3e persoon
  • doelgroepgericht geschreven
  • elimineert jargon en wolligheid
  • consistente schrijfwijze
  • eenduidige tone-of-voice
  • zoekwoorden in de tekst verwerkt
  • hogere ranking in zoekmachines
  • extra paar handen
  • leesbare tekst die multi inzetbaar is

Ik vertel je alles over content!

Wil je webtekst?

Ik heb al tekst! janee