Hoe zoek jij, en is het te laat om nog loodgieter te worden?

‘Vroeger’ surfte ik uren op internet. Van de ene naar de andere site. Ik ontdekte allerlei nieuws en liet me hierdoor inspireren. Toen deed zoekmachine marketing zijn intrede.

Tegenwoordig kom ik op basis van zoekwoorden in een kanaal, een googletunnel. En ik kom er niet meer uit. Het ‘nieuwe’ zoeken wordt geregisseerd door zoekmachinemarketing, door SEO optimalisatie. 

Objectiviteit van Google

Is Google nog wel objectief, en zo nee, is dat erg?

Wat is er mis met het ‘oude’ zoeken, het via-via vinden?

Dat brengt mij bij de vraag: Is het te laat om nog loodgieter te worden?

Loodgieter zijn, dát heeft zo zijn voordelen

Een loodgieter hoeft, zo is mijn stelling, niet op zoek naar klanten. Ze vinden hem. Via-via. En als ze hem – mits een goeie – hebben, laten ze niet meer los!

Sense of urgency hoeft hij (of zij?) niet te creëren. Als mijn douche niet warm wordt of het water het überhaupt niet doet: Ik weet hem te vinden.

Klantvriendelijkheid is mooi meegenomen maar geen noodzaak. Lees mee in het gesprek met mijn eigen loodgieter: “Mijn lekkende kranen vervangen: Geen bloedspoed. Hij heeft nu even geen tijd. Ok. Over drie weken mag ik hem weer bellen.”

– Betweters en meekijkers hebben het nakijken, want zo deskundig en vakkundig als de loodgieter zelf is niemand. Bovendien gaat het om serieuze leidingen, zoals gas en water of riool. Daar wil je geen gezeik mee, en er wel iemand buiten het huishouden verantwoordelijk voor houden.

Eeuwige dankbaarheid. Want zeg nou zelf hoe blij ben je als je uiteindelijk weer onder een warme douche staat? En dat vertel jij weer verder!

Dan heb je geen SEO meer nodig, of wel?

Combineren en complementair

Toch ben ook ik inmiddels bezig met een keyword analyse.

Een zoektocht naar de zoekwoorden van mijn klanten.

Is tekst dan nog puur een vehikel? Als je je bij het schrijven, van zoekmachine geoptimaliseerde content, niet door de inhoud maar door het aantal, soort en frequentie van de zoekwoorden laat leiden?

De tekst is inderdaad een vehikel, sowieso om de boodschap over te brengen. Ik streef naar een combinatie van inhoudelijke kwaliteit én zoekmachine optimalisatie.

Ik maak een eigen tunnel met het nieuwe zoeken.

Maar ik kan ook niet zonder via-via, het oude zoeken.

Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Oud en nieuw vullen elkaar aan. Het zijn voor mij complementaire kanalen om klanten te bereiken. Optimaliseer zoekmachine marketing. 

Nu eerst maar eens mijn eigen onderzoek en analyse afronden en toepassen op mijn nieuwe site. Binnenkort te vinden via Google!