Tone of voice (signatuur van je tekst) en hoe je dit heel snel zelf kan toepassen

Monique Reijntjes
19 april 2021
Categorie: How to

“Bakkers klaar, bakken maar.” Zegt André van Duin.

We zoomen in op Elisabeth die haar eigen draai geeft aan een bakklassieker. Het is tijd voor de signatuuropdracht in Heel Holland Bakt seizoen 2020. Een keukenevergreen met een persoonlijke twist.

Zo is het ook met een tone of voice. Hoe voeg jij je waarden, kwaliteiten en kenmerken toe aan je teksten? Hoe onderscheid jij je van je concurrenten, wat maakt jou anders en wat krijgen klanten als ze voor jou kiezen? Dat kan je allemaal impliciet in je tekst verwerken door een bepaalde schrijfstijl te hanteren.

Maar wat is dat: de tone of voice?

Ter illustratie de volgende willekeurige alinea afkomstig van een bedrijfspagina van internet.

“De organisatie wordt gekenmerkt door de nuchtere en ondernemende cultuur die ervoor heeft gezorgd dat ze een sterke groei hebben gerealiseerd en geen kansen onbenut zijn gebleven. De groei agenda zal de komende jaren in stand blijven.”

Bij het lezen ervan gaan mijn handen jeuken. Ik vind de zin saai, lang en wollig. Als lezer voel ik me niet aangesproken. Ik moet echt moeite doen om te begrijpen wat er gezegd wordt en voor het einde van de alinea ben ik afgehaakt. Wat mij betreft geen goede afspiegeling van de professionaliteit van dit bedrijf.

Kan dat anders?

Zeker, met het verwerken van een tone of voice in je teksten. Met een tone of voice geef je een stuk tekst karakter. Je laat je persoonlijkheid en kunde doorklinken in je verhaal. Dat komt veel duidelijker over èn spreekt de juiste mensen aan.

Hoe doe je dat?

Door het inzetten van een paar technische en gevoelsmatige teksttweaks breng je de boodschap veel beter en effectiever over.

Twee herschreven voorbeelden met een onderscheidende tone of voice voor verschillende doelgroepen.

  1. “Nuchterheid en ondernemerschap vormen het DNA van deze organisatie. Gedreven realiseert het bedrijf al jaren een sterke groei en grijpt haar kansen. Vooruitgang blijft ook de komende jaren de belangrijkste focus.”
  2. “Onverstoorbaar en steady ondernemend groeit de organisatie al jaren. Ze grijpt consequent haar kansen. Deze grondhouding èn de focus op vooruitgang blijft ook de komende jaren het belangrijkste.”

Welke spreekt jou het meest aan?

In allebei de herschreven alinea’s gebruik ik schrijftechnieken die je heel makkelijk zelf kan inzetten. Ik schrijf de zinnen actief (vermijden van worden, zijn en kunnen), ik kort de zinnen in en varieer de lengte van de zinnen. Daarbij gebruik ik synoniemen en verwerk ik opsommingen in de tekst. Zo krijgen de alinea’s elk een eigen ritme. Naast schrijftechnieken verwerk ik ook gevoelsmatige elementen in de paragrafen. Dit zit hem in woordkeuze, inlevingsvermogen en zinsvolgorde.

Met deze instrumenten boetseer je teksten met een bij je bedrijf passende tone of voice.

Waarom is tone of voice belangrijk?

De tone of voice van je bedrijfsteksten maken, net als je logo en je merknaam, onderdeel uit van je identiteit. Welke toon je in teksten gebruikt is afhankelijk van je doelgroep, je product of dienst en jouw als ondernemer.

Door kleine technische en gevoelsmatige nuances toe te voegen zorg jij dat je tekst een unieke handtekening meekrijgt. Zo ontwikkel je je tone of voice:

Gebruik de technische tone of voice elementen:

  • Actief schrijven
  • Lengte van de zinnen
  • Synoniemen gebruiken waar dat kan
  • Opsommingen verwerken in de tekst

Varieer met de gevoelsmatige tone of voice elementen:

  • Woordkeuze
  • Creativiteit
  • Zinsvolgorde

En nu? Nou jij.

Kies één alinea van je site die wel wat meer mag spreken. Herschrijf deze alinea met behulp van de tone of voice technieken naar een passend stuk tekst met een herkenbaar gevoel voor jouw specifieke doelgroep. Mail mij beide paragrafen () en ik geef je nog een paar tips.

Tone of Voice