Tips voor duidelijke en goed leesbare online teksten
Lezen van een beeldscherm is vermoeiend en gaat zo ongeveer een kwart minder snel dan lezen van papier (Bron). Eerder schreef ik hierover al een blog: Schermen met woorden.
Deze tips helpen je duidelijke en goed leesbare teksten voor het web op te stellen.
1. Kill your darlings.
Schrijf beknopt. Schrap wat en schrap dan nog een keer de helft van je tekst.
2. First things first.
Belangrijkste eerst. Kom met een kernzin meteen aan het begin van een alinea ter zake. Wanneer een pagina uit meerdere paragrafen bestaat bespreek dan steeds een onderwerp per onderdeel.
3. Follow the F.
Mensen scannen een pagina in een F-vorm (Bron). Houd hier rekening mee als je wil dat je boodschap gelezen wordt.
4. Don’t make me think.
Schrijf glasheldere tussenkoppen. Beter duidelijk dan cryptisch (tenzij je punt zes ambieert). Duidelijkheid is een service aan de bezoeker. Op het moment dat hij zich afvraagt: “Wat betekent dit?” ben je te laat, want is de lezer afgehaakt. Interesse gewekt? Lees het boek: Don’t make me think, over user-experience van Steve Krug.
5. One is the loneliest number.
Gebruik (genummerde) opsommingen. Drie is daarbij een mooi aantal en als dat niet kan vijf. Of wijk daar vol zelfvertrouwen van af. Het helpt je in ieder geval meteen met punt één van deze opsomming. Je schrijft kortere zinnen en komt hierdoor overtuigender over.
6. Kind of annoying.
Schrijf actief en prikkelend. Verras, sprankel en spetter maar spuug niet. Kortom bewandel de dunne lijn tussen onthouden wo(o)rden en irriteren. Weblezers zijn zo vertrokken, snel afgeleid. Verwerk woorden met een gevoelslading in je tekst. Bedenk emotionele tegenhangers van rationele voorkeuren en schaam je niet ze te gebruiken, hoe cliché ook.
7. Are you talking to me?
Weet voor wie je schrijft. En voer deze tone-of-voice consequent door. Maak de tekst menselijk, stel vragen en ga het gesprek aan met je lezer.
8. Take me by the hand please.
Help je bezoeker, dat wil hij. Optimaliseer naast de technische gebruikerservaring van je website ook de tekstbeleving. Maak je teksten helemaal Poka Yoke, als je toch bezig bent. Poka Yoke (=foolproof) zijnde een Japanse term die duidt op een productieproces waarin het bijna onmogelijk is om fouten te maken. Voorbeelden dichtbij huis, het gebruik van een iPhone en een Nespresso machine. Schrijf daarom precies wat je wil dat je lezer doet.
Meteen punt 8 in de praktijk brengen: Artikel delen, ja graag!
Maak jij een mooie sier, teksten op websites gaan er in kwaliteit op vooruit en ik vergroot mijn netwerk. Win-win, wie wil dat nou niet?
0 reacties
Trackbacks/Pingbacks