Responsive en adaptive content

Responsive en adaptive content
19 januari 2017 Monique Reijntjes

Is jouw website tekst al multi-device proof? Say what? En moet dat dan?

It’s all a matter of perspective.

Het is 2017, dus hoe ga jij op zoek naar informatie? Is dat nog via de laptop, of pak je direct je smartphone om alvast even snel die website te checken?

En wàt irritant als de tekst niet te lezen is. Je moet inzoomen, swipen of horizontaal scrollen om alles te lezen. Je haakt af. Zonde. Resultaat voor het bedrijf: verloren potentieel.

Dat kan anders. Namelijk met responsive design en adaptive content!

Sorry, wat?

Responsive design is een methode om je website zo te ontwerpen dat ie zich automatisch aanpast aan de grote van het scherm. Juist. Van het apparaat waarmee de bezoeker op je website komt.

Zo wordt de gebruikerservaring per bezoeker optimaal.

Ok, dat heb je misschien al geregeld met je website bouwer. Maar heb je ook nagedacht over hoè dan die content overkomt? En dat de mobiele bezoeker toch een heel andere is dan de traditionele desktopper! Of dat deze op een heel ander moment van de dag naar je site komt?

Hoe spreek je die gebruiker aan? Hoe leest die?

Ben jij misschien gebaat bij adaptive content?

Hoe zei je?

Adaptive content is niets anders dan dat de inhoud, beeld én tekst, van de site zich (net als bij het responsive design) ook aanpast aan het scherm en apparaat van de bezoeker en gebruiker.

Link naar bronartikel schema

 

Je wilt voor een mobiele bezoeker (doelgroep meestal stuk jonger of onderweg en met trager internet) een heel andere benadering dan voor die gebruiker met een tablet in de hand.

Enkele concrete voorbeelden:

– Menu verkleint zich,

– Call to action button komt hoger,

– Minder en krachtigere tekst,

De hamvraag is: Wat is je strategie?

Want als de site-inhoud zich moet aanpassen aan elk apparaat is het een te tijdrovende en dure klus. Het beste is uiteraard om te kiezen voor wat past bij je doelgroep, bedrijf, beschikbare resources, budget en je strategie.

Wat zijn dan nog de principiële smaken qua adaptieve inrichting van de content?

Mobile First:

Is het niet handig om bij adaptive content uit te gaan van het kleinste apparaat? Dus schrijf de tekst voor een smartphone. In theorie heet dat Mobile First. 

De belangrijkste informatie eerst en dat overheerst.

Kies je het daarbij te laten, of wil je meer bieden?

Cascade tactiek:

Bedien de bezoeker door dieper in je site meer informatie vrij te geven, via links en crosslinks.

COPE:

Of wil je tekst schrijven en content speciaal gericht op hergebruik. Dit wordt ook wel COPE (Create Once and Use Everywhere) genoemd.

Bekijk voor meer COPE en toepassing hiervan de presentatie van Karen McGrane.

Of kies je voor een mobiele site met een aparte url?

Leuk artikel hierover, met een handig schema om je afwegingen te ordenen.

Conclusie:

Wat je ook kiest, het is anno 2017 wel een must om hierover na te denken. Zeker als je weet dat zelfs Google de mobielvriendelijkheid van je site meetelt in de ranking.

Ze zeggen hierover op hun blog: “Heeft u op uw mobiele telefoon wel eens op een Google-zoekresultaat getikt, om er vervolgens achter te komen dat de tekst op de pagina veel te klein was, de links minuscuul waren en dat u opzij moest schuiven om alle inhoud te kunnen bekijken? Dit gebeurt vaak wanneer de website niet is geoptimaliseerd voor weergave op een mobiele telefoon.”

“Dat kan frustrerend zijn voor onze mobiele gebruikers. Vanaf vandaag voegen we een label ‘mobielvriendelijk’ aan onze zoekresultaten toe om het mensen makkelijker te maken de gewenste informatie te vinden.”

Check hier of jouw site Mobiel Proof en de tekst goed te lezen is.

1 Reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.