Hoe verkoop je meer met Adaptive Content?

‘Ik ben fier op u, Monique.’ De hardloopapp geeft me net op tijd een compliment. Ik zet een sprintje in voor de laatste kilometer.

Het werkt, mensen persoonlijk aanspreken. Online werkt het ook. Volgens Searchenginewatch verkoop je gemiddeld 70% meer als je je content adaptive maakt.

 

Wat is adaptive content?

 

Adaptive content is website inhoud die zich aanpast aan de bezoeker. Een simpel voorbeeld: de buttontekst op een website is voor een laptopgebruiker klik, een tabletgebruiker leest tap en iemand die in de auto zit hoort zeg bevestig.

Grote webwinkels zetten de standaard. Bol.com, Amazon en Zalando laten je tijdens het bestelproces je laatst bekeken items zien. En wat andere klanten met jouw smaak kochten.

De sociale boekensite Goodreads stuurt je e-mails met updates van wat je vrienden lezen. Ook dat is adaptive content. Onderzoek laat zien dat inmiddels 74% van de bezoekers gefrustreerd raakt als de inhoud van een website niets met zijn voorkeuren doet.

 

Moet ik hier als kleinere onderneming ook iets mee?


Als MKB’er of als zelfstandig ondernemer kun je geen grote investeringen doen. Maar je hebt één groot voordeel: als kleine ondernemer sta je per definitie al dichter bij je klant.

 

Hoe maak ik het online persoonlijker?

1. Personaliseer je nieuwsbrief

Schrijf je een nieuwsbrief? Personaliseer deze. Begin je e-mail met beste Ernst, of hi Bobby. Als je dan ook nog iemands naam in de onderwerpregel noemt, neemt het openingspercentage met 22% toe, volgens onderzoek van Adestra, een e-mail marketing bedrijf.

Werk je met Mailchimp? In dit online nieuwsbriefprogramma zit die persoonlijke aanheffunctie ingebouwd. Als je nog verder wil gaan kun je ontvangers ook onderverdelen op kenmerken als opleidingsniveau, eerdere aankopen of sekse. Daarmee voorkom je een zinloos aanbod van mascara aan een man uit je mailbestand.

Next level personaliseren? Lees dit artikel op Marketingfacts over e-mailmarketing personaliseren of niet.

 

2. Download een plugin

Werk je met WordPress? Installeer WP Greet Box. Met Greetbox maak je persoonlijke welkomstpagina’s, gebaseerd op de doorverwijzings-URL. Zo kan je een bezoeker die doorklikt vanuit Twitter vragen om jou op Twitter te volgen.

Wil je meer tools voor het persoonlijker maken van je website? Kijk hier of er een voor je tussenzit.

 

3. Analyseer het IP adres

Je computer leest het IP-adres van elke bezoeker van je website. Zo weet hij waar hij vandaan komt, met welk apparaat hij je site bezoekt en of hij dat doet vanuit een bedrijfsnetwerk. Responsive webdesign, dat zet je in als je website zich aanpast aan het apparaat van de bezoeker, is een voorbeeld van slim gebruik maken van het IP-adres.

Werk je met Google Analytics? Dan zie je in je overzichten precies waar je bezoekers vandaan komen en met welk besturingsprogramma ze je website bezoeken. Dat is een mooi begin om te bepalen waar je kleine aanpassingen op je site kunt te doen.

Heb je een webshop? Doe als Kixx Online. Dat verkoopt baby-, kinder- en tienerkleding van bekende merken. Kixx Online installeerde een widget. Dat programma’tje houdt bij hoe vaak je in de online winkel komt. Bij het derde bezoek activeert het een persoonlijke kortingsdeal die een beperkte tijd geldig is. Het resultaat? 47% meer verkoop.

 

Ik ben a-technisch, ik snap niets van al die online tools

Je kunt als ondernemer niet alles zelf. Doe een proef met bijvoorbeeld aanbiedingen op maat. Bereken of het je voldoende oplevert. Zo ja, besteed het adaptive maken van je site dan uit.

 

Ik ben aan het ondernemen. Ik heb helemaal geen tijd om een nieuwsbrief te versturen, laat staan om doelgroepen te segmenteren

Mooi, dan ben je kennelijk nu druk genoeg. Mocht het een keer wat minder storm lopen dan baat het om nu voorwerk te doen.

 

Samenvatting 

Grote bedrijven lopen voorop in het aanpassen van content aan individuele klanten. Kleine bedrijven denken vaak: daar hebben we het geld niet voor. Maar je kunt nu al kleine stapjes zetten. En hou de ontwikkelingen in de gaten, want we raken allemaal steeds meer gewend aan content op maat.

 

En nu

Vraag je collega, dochter of Google, hoe je ook alweer de naam van de ontvanger bovenaan je nieuwsbrief zet.