Hoe regel je gratis publiciteit?

Hoe regel je gratis publiciteit?
20 november 2017 Monique Reijntjes

Dat mag wel in de krant

 

Natuurlijk kan je iemand inhuren om een persbericht te schrijven. Stel echter: je hebt beperkt budget of bent een startende ondernemer? Wat kan je dan zelf al doen om ook een goed persbericht op te stellen en zo de jacht te openen op die gratis publiciteit?

Stap 1: Stel jezelf de vraag: Wat is mijn nieuwsfeit?

En kom alsjeblieft niet met: We hebben een nieuwe website. Want dat is misschien voor jou leuk maar, tenzij je Marktplaats heet of Bol.com bent, kraait hier verder geen media-haan naar.

Hoe vind je dat nieuws dan wel?

CHECK PRINTABLE

Of lees hieronder verder voor een samenvatting van de overige stappen.

Stap 2: Zet schematisch de lay-out van een persbericht op

Een persbericht volgt eigenlijk altijd een standaard lay-out. Dit komt omdat redacties zo snel het bericht op maat kunnen maken, naar gelang de ruimte in het nieuwsmedium.

 

Stap 3: Bedenk een pakkende kop

Kijk in de krant en laat je inspireren. Beter goed gejat dan slecht zelf bedacht. Waar gaan journalisten zelf voor? Hoe formulieren zij in een korte zin de kern van het bericht?
Hulpmiddel: De techniek van de Six Word Story.


Stap 4: Schrijf het bericht in een informatiepiramide

Begin met de belangrijkste informatie en voeg per alinea meer details toe. Wie weet tref je een redacteur die nog wat gaten te vullen heeft en worden je finesses meegenomen in een editorial. Hulpmiddel is het piramideprincipe van Barbara Minto.

 

Stap 5: Lees je persbericht door de bril van een kritische eindredacteur

Print het bericht en met de rode pen in de aanslag streep je alles aan wat de krant niet gaat halen. Denk aan wollig en vaag taalgebruik, maar ook aan onduidelijke en suggestieve zinnen. Herschrijf daarna je bericht.

 

Stap 6: Lees je bericht door de bril van iemand uit het hart van je doelgroep

Print het bericht en pak de rode pen weer ter hand. Streep alles weg wat de doelgroep niet begrijpt, jargon, bedrijfseigen afkortingen (als die in de vorige ronde al niet gesneuveld zijn) en voeg WIIFM’s toe. What’s in it for me’s zijn duidelijke beschrijvingen van wat je doelgroep nou echt heeft aan jouw nieuwsfeit. Deze WIIFM’s moeten wel weer de bril van de eindredacteur overleven, dus desnoods herhaal je hierna stap 5.

 

Substap

1. Verzamel adressen van nieuwsredacties.
E-mailadressen zijn vaak makkelijk vindbaar. Het kost wel tijd. En als het je lukt er ook nog namen aan te koppelen is de kans dat je bericht gelezen en geplaatst wordt nog groter.

2. Heb je de ballen, bel dan de ontvanger van je persbericht persoonlijk na.
Zorg dan dat je weet wat de betreffende journalist bezighoudt en interesseert, anders levert het irritatie op in plaats van effect.

3. Transparant.
Als je de journalist of redacteur persoonlijk contact,
vermeld dan even hoe je aan zijn of haar gegevenskomt en je intentie na te bellen. Vergelijk dit met hoe je acquisitie aan zou pakken.

4. Plaats de tekst van het persbericht direct in de e-mail en maak extern materiaal (onderzoeken, rechtenvrije foto’s, ed) beschikbaar via downloads.

5. Maak een perslijst op doelgroep.
Zo segmenteer je lekker door, maar kan je je berichten en de toon precies laten aansluiten bij je publiek.

6. Deel op social media.

7. Persbericht gebruiken bij andere vormen van communicatie. 
Gebruik het bericht ook intern of in je nieuwsbrief.  Knip het op, vul het aan met detailinformatie, ga hierover bloggen, twitteren, vloggen.

En nu: Hup aan de slag. En je weet, kom je er niet uit, wie je moet bellen. Moi. Ik help je graag verder.
www.ikwiltekst.nl

 

CHECK ARTIKEL VOORBEELD PERSBERICHT VOORBEELD ITEM IN LOKALE MEDIA NA PERSBERICHT VOORBEELD ITEM ANP NA PERSBERICHT

 

 

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.