Hoe schrijf je tekst voor je digitale doelgroep? Word monitorschrijver
Schermen met woorden
Ben jij al een monitorschrijver?
De monitor, het scherm, is here to stay. Smartphones, tablets, computers en smart-tv. Veel tekst concurreert om het oog van de gebruiker.
Hoe grijp je die lezer bij de lurven, de kladden en hoe houd je hem vervolgens geïnteresseerd?
Met andere woorden: Hoe leest jouw digitale doelgroep?
Kijk hier eens naar: Man over mand, omroep Maxim.
Kort korter kortst is het credo. Maar is dat goed?
Eerder schreef ik over responsive websites en hoe om te gaan met tekst hierop. Wat nou als je ervan uitgaat dat je wel mòet schrijven voor het kleinste scherm? Mobile First dus!
Schrijven voor het scherm
Waar je op papier de mogelijkheid hebt uit te weiden over een onderwerp heb je dat op het scherm niet.
Vier handige tips om de aandacht te pakken:
- Verzin een krachtige oneliner
- Schrijf catchy zinnen
- Gebruik voor de titel de techniek van de ‘Six Word Story‘
- Zet Snapchat in als schrijfmethode
Sleutelwoorden: Prikkel, verras, alarmeer, persoonlijk, daag uit, enthousiasmeer, humor, verbaas inspireer, geef meer!
Topje van de ijsberg
Een goed hulpmiddel is het piramideprincipe. Een manier om tekst zo te structuren dat je met de belangrijkste boodschap begint. Vervolgens presenteer je via links verdere informatie aan de lezer.
Een prettig gevolg is dat de bezoeker op je website kan site surfen (mits je ervoor zorgt dat de links in een nieuwe pagina openen). Althans dat is wat ik heel fijn vind. Van info naar info surfen op dezelfde site. Steeds hapklare brokjes gevoerd krijgen. Net genoeg om mijn aandacht vast te houden. Wanneer de gebruiker, lezer en (potentiële) klant op je site is houd je hem daar. Geef hem wat ‘ie wil. En seal the deal!
0 reacties
Trackbacks/Pingbacks